Maar als je de brief leest dan is het de vraag of delen van de tekst misschien zijn aangeleverd door de bevriende organisaties ANWB, RAI en BOVAG. Om te benadrukken dat de belangen van deze organisaties verheven zijn boven die van artsen, slachtoffers of de verkeersveiligheidswetenschap leveren deze organisaties ook zelf bijlages bij de brief van de minister. De artsen en de wetenschappers van de SWOV zijn niet nodig voor deze brief. Deze brief dient namelijk om tegengas en vertraging te veroorzaken voor de helmplicht. Voorkomen moet worden dat het voor de verkiezingen ter stemming komt, want dan zal een Kamermeerderheid er voor stemmen. Dat is niet in het belang van de bevriende industrie.
Traumatisch hersenletsel
In de brandbrief van de artsen wordt benadrukt dat de helm een makkelijk middel is om traumatisch hersenletsel te reduceren.
De minister gaat daar in de brief nauwelijks op in. Het gaat de minister om het voorkomen van ongelukken (nee, dat kan niet met een helm) of minder doden. Dat is namelijk een gangbare manier om verkeersveiligheid te meten. Maar de reden van het verzoek van de artsen is om zowel doden te voorkomen als hersenletsel te beperken. Het hoofd is namelijk kwetsbaar en een helm biedt noodzakelijke extra bescherming.
Zo wil de minister eerst weten of er meer doden komen als er een verschuiving tussen modaliteiten zal plaatsvinden. De opgave is nu juist minder hersenletsel. Als de prijs van de helmplicht is dat een enkele voormalige scooteraar nu in een auto een fietser dood rijdt is dat geen reden om die 790.000 schedels niet te beschermen, dan moet je zorgen dat die fietser beter tegen auto's wordt beschermd. Dat mag gèèn reden zijn om die 790.000 schedels niet te beschermen. Deze redenering is een doorzichtige poging om met een complex onderzoek dat weinig nieuws zal opleveren vooral voor vertraging voor dit wetsvoorstel te zorgen.
Op dezelfde manier wordt de helmplicht ook alvast als schuldige aangewezen voor een eventuele groei van het aantal speed-pedelecs of bromfietsen. Immers, als je dan toch een helm op moet, dan liever ook 45km/u en op de rijbaan. Maar als een klein deel die keuze maakt dan zouden de 790.000 schedels van snorfietsers beter niet beschermd moeten worden? We weten overigens dat veel mensen de snorfiets op zullen geven. De grootste winst op het gebied van hersenletsel zit 'm in het deel van de schedels dat niet meer op een snorfiets gevaar loopt.
Irrelevante zaken
Er wordt in de brief van alles bijgesleept dat niet ter zake doet:
790.000 schedels beschermen, minstens
De minister verliest op allerlei punten het gevoel voor verhoudingen. Het gaat om het beschermen van de schedels van 790.000 snorfiets rijders (en passagiers). Dat staat voorop.
Ongefundeerde duimzuigerij
Daarnaast worden ongefundeerde onlogische vermoedens breeduit overgenomen. Bijvoorbeeld deze van de ANWB. Omdat de automobilist niet langer aan de helm van de berijder kan zien hoe snel/langzaam een scooter rijdt zouden er mèèr ongelukken komen. Onlogisch, want juist als een scooter sneller nadert dan je verwacht krijg je ongelukken. Dit soort duimzuigerij wordt zonder gêne overgenomen.
Ook bij de handhaving wordt er op los gefantaseerd: "De handhaafbaarheid van de verschillende verkeersregels voor brom- en snorfietsen niet gebaat bij een marginaal visueel onderscheid." Dat gaat dus over situaties waarbij een snorfiets niet op een fietspad rijdt en harder dan 25km/u.
Verlengstuk van de industrie
In een kort zinnetje staat de sterke lobby van de industrie duidelijk in de brief: "Een andere optie is dit type snorfietsen, net als de bijzondere bromfietsen, uit te zonderen in dit ontwerpbesluit." Waarmee dus opnieuw een nieuwe soort snorfiets wordt ingevoerd net als in 1975. Bestaande snorfietsen zullen weer minder populair worden (zoals de bromfiets) en het nieuwe vervoermiddel waarvoor een uitzondering geldt zal een marketingsucces worden (zoals de snorfiets). Een sterke e-bike (>250 Watt) met een snorfietsplaatje waarop je geen helm hoeft te dragen omdat er nog trappers aan zitten (die je niet hoeft te beroeren om vooruit te komen). Wat is daar de logica van? Als je geen helm op wil, neem dan een gewone e-bike. Zo'n nep-snorfiets zonder helmplicht mag niet opnieuw via een sluiproute op de markt komen. Dat geldt ook voor andere uitzonderingen.
Internetconsultatie is geen draagvlakmeting
De minister verdedigt zich ook tegen het verwijt dat ze traag is. Nou, ze voert onder andere de internetconsultatie aan als bewijs dat er weinig draagvlak is. Maar een internetconsultatie is er niet als opiniepeiling. Die is er om een wetsvoorstel te verbeteren. Maar al die klagende scooterverkopers hebben niets inhoudelijks ingebracht. De Solex-rijders kunnen de burgemeester om een ontheffing van de helmplicht vragen als hun recreatieplezier op een mooie dag zwaarder weegt dan het voorkomen van traumatisch hersenletsel bij honderdduizenden anderen die het hele jaar door allerlei soorten ritjes maken.
Zoals eerder vermeld zal het aanbieden van de meer dan 1300 keer ondertekende petitie op dinsdag 9 september van 13:15 tot 13:30 uur worden aangeboden aan de Vaste Kamercommissie voor Asiel & Migratie. U kunt hiervan getuige zijn door u als bezoeker aan de Tweede Kamer aan te melden via https://bezoekers.tweedekamer.nl/nl/ De ingevulde gegevens moeten conform de gegevens zijn zoals deze vermeld staan in uw opgegeven legitimatiebewijs; deze moet u ook meenemen bij uw bezoek.
U dient zich te melden bij ingang Prinses Irenepad 1 van de Tweede Kamer.
In verband met de beveiligingsprocedures (persoons- en bagagescan en legitimatiecontrole) wordt u verzocht circa 15 minuten voor de petitieaanbieding aanwezig te zijn.
Beste mede-ondertekenaars,
Goed nieuws: het bezwaar van de gemeente tegen de voorkant van het terras is ingetrokken :)
Deze petitie gaat nu dan ook gesloten worden. Heel hartelijk dank voor jullie steun!
Sylvia.
Vandaag start de petitie om Picnic in Nederland te behouden én ruimte te geven aan vernieuwing in de supermarktbranche. Picnic laat zien dat boodschappen doen duurzamer, efficiënter en klantvriendelijker kan.
Door hun unieke model staan ze echter onder druk van verplichtingen die niet aansluiten bij online supermarkten.
Deze petitie vraagt de politiek om niet alleen Picnic te beschermen, maar ook om gezonde concurrentie en innovatie in de supermarktsector te stimuleren. Want alleen met meerdere sterke spelers hebben klanten écht keuze, werknemers eerlijke kansen en Nederland een toekomstbestendige supermarktbranche.
According to the EU-US trade pact published on 21 Aug, the EU and US “intend to accept and provide mutual recognition to each other’s standards” for cars.
Also in Der Spiegel or archived
And the European Transport Safety Council..
Dankzij jullie steun is het gelukt: de omstreden maatregel om de automatische herinneringen voor zorgindicaties te schrappen, is door de gemeente van tafel gehaald!
Dit is een belangrijke overwinning voor iedereen in Cranendonck die afhankelijk is van tijdige ondersteuning..
Wauw, we hebben gisteren de 500 ondertekeningen bereikt! Echt fantastisch! We worden overspoeld met positieve, inspirerende en motiverende reacties van, werkelijk waar, allerlei mensen uit alle hoeken van de samenleving. Zowel Eindhovenaren, oud-Eindhovenaren als niet-Eindhovenaren.
We proberen een groot netwerk op te bouwen van mensen die iets voor ons kunnen betekenen, zodat het idee echt gaat leven in Eindhoven, en wellicht ook zelfs in Noord-Brabant of, wat al helemaal fantastisch zou zijn, in heel Nederland! Want het oude stadhuis was niet zómaar een gebouw: het was een van de eerste niet-kerkelijke gebouwen in Nederland dat in neogotische stijl werd gebouwd. Al met al zijn alle reacties echt hartverwarmend en, we blijven het maar benoemen, het geeft ons enorm veel energie om door te gaan. Op naar de 600 ondertekeningen! In ieder geval blijven we u op de hoogte houden.
Dit i.v.m. het aantreffen van tal van dode bomen en struiken in dit gebied. Vroeger heeft er op het grondgebied een steenfabriek gestaan.
Deze is in 1983 afgebroken. Foto's hiervan staan op internet, bijvoorbeeld op de site van spaubeekonderneemt.nl
Perceeloppervlaktes nagenoeg ongewijzigd gebleven..