You, the petitioner

Updates

Beantwoording vragen Schriftelijk Overleg over brief: stand van zaken ontwerpbesluit helmplicht snorfietsers

Minister Van Nieuwenhuizen reageert op de vragen en opmerkingen van de Tweede Kamer over haar brief over de stand van zaken van het ontwerpbesluit helmplicht snorfietsers.

Maar als je de brief leest dan is het de vraag of delen van de tekst misschien zijn aangeleverd door de bevriende organisaties ANWB, RAI en BOVAG. Om te benadrukken dat de belangen van deze organisaties verheven zijn boven die van artsen, slachtoffers of de verkeersveiligheidswetenschap leveren deze organisaties ook zelf bijlages bij de brief van de minister. De artsen en de wetenschappers van de SWOV zijn niet nodig voor deze brief. Deze brief dient namelijk om tegengas en vertraging te veroorzaken voor de helmplicht. Voorkomen moet worden dat het voor de verkiezingen ter stemming komt, want dan zal een Kamermeerderheid er voor stemmen. Dat is niet in het belang van de bevriende industrie.

Traumatisch hersenletsel

In de brandbrief van de artsen wordt benadrukt dat de helm een makkelijk middel is om traumatisch hersenletsel te reduceren.

De minister gaat daar in de brief nauwelijks op in. Het gaat de minister om het voorkomen van ongelukken (nee, dat kan niet met een helm) of minder doden. Dat is namelijk een gangbare manier om verkeersveiligheid te meten. Maar de reden van het verzoek van de artsen is om zowel doden te voorkomen als hersenletsel te beperken. Het hoofd is namelijk kwetsbaar en een helm biedt noodzakelijke extra bescherming.

Zo wil de minister eerst weten of er meer doden komen als er een verschuiving tussen modaliteiten zal plaatsvinden. De opgave is nu juist minder hersenletsel. Als de prijs van de helmplicht is dat een enkele voormalige scooteraar nu in een auto een fietser dood rijdt is dat geen reden om die 790.000 schedels niet te beschermen, dan moet je zorgen dat die fietser beter tegen auto's wordt beschermd. Dat mag gèèn reden zijn om die 790.000 schedels niet te beschermen. Deze redenering is een doorzichtige poging om met een complex onderzoek dat weinig nieuws zal opleveren vooral voor vertraging voor dit wetsvoorstel te zorgen.

Op dezelfde manier wordt de helmplicht ook alvast als schuldige aangewezen voor een eventuele groei van het aantal speed-pedelecs of bromfietsen. Immers, als je dan toch een helm op moet, dan liever ook 45km/u en op de rijbaan. Maar als een klein deel die keuze maakt dan zouden de 790.000 schedels van snorfietsers beter niet beschermd moeten worden? We weten overigens dat veel mensen de snorfiets op zullen geven. De grootste winst op het gebied van hersenletsel zit 'm in het deel van de schedels dat niet meer op een snorfiets gevaar loopt.

Irrelevante zaken

Er wordt in de brief van alles bijgesleept dat niet ter zake doet:

  • plaats op de rijbaan (de snorfiets blijft gewoon op het fietspad rijden)
  • vergroening (is geen doel van deze maatregel)
  • snellere speed-pedelec of bromfiets zou populairder worden door de helmplicht (daar geldt al een helmplicht)
  • lichte elektrische vehikels zouden uitzonderingen moeten krijgen (een uitzondering zal opnieuw problemen geven; de industrie verlangt naar het verkopen ervan zoals de snorfiets een verkoopsucces was)

790.000 schedels beschermen, minstens

De minister verliest op allerlei punten het gevoel voor verhoudingen. Het gaat om het beschermen van de schedels van 790.000 snorfiets rijders (en passagiers). Dat staat voorop.

  • dat nieuw verkochte snorfietsen vaker schoner zijn dan bromfietsen doet er niet toe, de nieuwverkopen per jaar staat in geen verhouding tot het hele park snorfietsers. En opnieuw geldt: een schone of vieze snorfiets is even gevaarlijk voor de berijder.
  • honderden of duizenden liefhebbers van Solexen, nog wat bezitters van Spartamets en dergelijke snorfietsen met trappers zijn geen reden om te wachten de schedels van de 790.000 snorfietsers te beschermen. De burgemeester kan ze tijdens een toertocht een brief meegeven met een uitzondering op die dag en route.
  • het bestaan van een categorie moderne snorfiets met trapondersteuning wordt overduidelijk alleen voor het argument aangevoerd, er worden praktisch nauwelijks van deze dingen verkocht. Er zijn ook enorm populaire alternatieven voor: de e-bike, de snorfiets of de bromfiets. Een compromishelm introduceren voor de snorfiets met trappers is het paard achter de wagen spannen.
  • de toenemende populariteit van op straat te huren scooters wordt ook aangevoerd omdat dit zou bijdragen aan de vergroening. Juist een dergelijke categorie intensief gebruikte scooterrijders heeft een helm nodig omdat er zo mèèr schedels worden beschermd: die van mensen die zelf geen scooter bezitten en wel ritjes erop maken. Deze tellen we nu niet mee bij de 790.000 te beschermen schedels, we tellen alleen het snorfietsenpark.
  • een eventuele toename in populariteit van speed-pedelec of bromfiets bij een helmplicht

Ongefundeerde duimzuigerij

Daarnaast worden ongefundeerde onlogische vermoedens breeduit overgenomen. Bijvoorbeeld deze van de ANWB. Omdat de automobilist niet langer aan de helm van de berijder kan zien hoe snel/langzaam een scooter rijdt zouden er mèèr ongelukken komen. Onlogisch, want juist als een scooter sneller nadert dan je verwacht krijg je ongelukken. Dit soort duimzuigerij wordt zonder gêne overgenomen.

Ook bij de handhaving wordt er op los gefantaseerd: "De handhaafbaarheid van de verschillende verkeersregels voor brom- en snorfietsen niet gebaat bij een marginaal visueel onderscheid." Dat gaat dus over situaties waarbij een snorfiets niet op een fietspad rijdt en harder dan 25km/u.

Verlengstuk van de industrie

In een kort zinnetje staat de sterke lobby van de industrie duidelijk in de brief: "Een andere optie is dit type snorfietsen, net als de bijzondere bromfietsen, uit te zonderen in dit ontwerpbesluit." Waarmee dus opnieuw een nieuwe soort snorfiets wordt ingevoerd net als in 1975. Bestaande snorfietsen zullen weer minder populair worden (zoals de bromfiets) en het nieuwe vervoermiddel waarvoor een uitzondering geldt zal een marketingsucces worden (zoals de snorfiets). Een sterke e-bike (>250 Watt) met een snorfietsplaatje waarop je geen helm hoeft te dragen omdat er nog trappers aan zitten (die je niet hoeft te beroeren om vooruit te komen). Wat is daar de logica van? Als je geen helm op wil, neem dan een gewone e-bike. Zo'n nep-snorfiets zonder helmplicht mag niet opnieuw via een sluiproute op de markt komen. Dat geldt ook voor andere uitzonderingen.

Internetconsultatie is geen draagvlakmeting

De minister verdedigt zich ook tegen het verwijt dat ze traag is. Nou, ze voert onder andere de internetconsultatie aan als bewijs dat er weinig draagvlak is. Maar een internetconsultatie is er niet als opiniepeiling. Die is er om een wetsvoorstel te verbeteren. Maar al die klagende scooterverkopers hebben niets inhoudelijks ingebracht. De Solex-rijders kunnen de burgemeester om een ontheffing van de helmplicht vragen als hun recreatieplezier op een mooie dag zwaarder weegt dan het voorkomen van traumatisch hersenletsel bij honderdduizenden anderen die het hele jaar door allerlei soorten ritjes maken.

2020-10-08 | Petition Helmet legislation for all mopeds

Het doorzetten van de statiegeld campagne internationaal

Sinds de invoering van statiegeld op flesjes in 2021 en in het verlengde op blikjes in 2023 hebben we als plastic soup surfer onze focus verlegd naar de omliggende landen waar nog geen statiegeld is ingevoerd: Groot Brittanie, Belgie en Frankrijk.

Daarover heb ik nu een boek geschreven: Tegen de Stroom in. Over hoe je ondanks alle tegenwind op gebied van duurzaamheid de moed niet verliest. 2 september ligt het in de winkels. Hier is een gesigneerd exemplaar te bestellen https://www.botuitgevers.nl/product/merijn-tinga-tegen-de-stroom-in/

In Tegen de stroom in trotseert Merijn Tinga wind, water en weerstand om een in Zweden aangespoeld plastic flesje naar het hart van de macht in Londen te brengen – op een zelfgebouwd windsurfboard.

+Read more...

De uitdagende campagne maakt Merijn een van de boegbeelden in de strijd tegen plasticvervuiling.
            Zijn missie laat zien dat positieve verandering binnen ieders handbereik ligt. Of het nu gaat om grote daden of kleine keuzes in je privéleven of op je werk, het begint met focus, doorzettingsvermogen en moreel leiderschap.             Met rauwe eerlijkheid en vastberaden idealisme leert hij jou hoe je voorkomt dat cynisme de overhand krijgt. Hoe je blijft bewegen ook als het tegenzit. Van zijn strijd voor statiegeld tot persoonlijke reflecties over verantwoordelijkheid en hoop: zijn campagnes, surfexpedities en lessen inspireren je om door te zetten – tegen de stroom in.

Merijn Tinga, ook bekend als de Plastic Soup Surfer, is bioloog, surfer en activist. Met zijn acties vraagt hij aandacht voor de problemen die veroorzaakt worden door plasticvervuiling in Nederland en daarbuiten. Door zijn inspanningen werd statiegeld op kleine plastic flesjes en blikjes in Nederland ingevoerd. Middels publiekscampagnes, lobbywerk en surfexpedities blijft hij zich onvermoeibaar inzetten voor een betere wereld.

Ruim 200

Ruim 200 steunbetuigingen voor de petitie. Heel mooi en iedereen bedankt. Maar meer is beter, daarom de vraag om de petitie verder uit te dragen.

Alvast bedankt, namens Stichting Gezond Water, Egbert Lobée. .

1650 handtekeningen, een fantastisch resultaat!

1650 handtekeningen van buurtbewoners, mede Eindhovenaren en sympathisanten die gebruik (willen) maken van de Kruisstraat.

1650 handtekeningen van mensen die het zat zijn om in de herrie te moeten wonen, te maken hebben een levensgevaarlijke straat, die al jaren zien dat de Kruisstraat achteruit gaat in plaats van vooruit.

Deze week is het resultaat van de petitie aangeboden aan de wethouder, met als doel om nu echt stappen te gaan zetten.

Met elkaar, om samen eindelijk de Kruisstraat de fietsstraat te laten zijn die het zou moeten zijn.

Dank voor jouw steun, zonder jou hadden we dit niet in gang kunnen zetten.

Met vriendelijke groet, Bewonerscomité Kruisstraat veilig & leefbaar.

2025-08-24 | Petition Maak de Kruisstraat autovrij, nu

Inspraak - Demonstratie - Aanbieden petitie - Donatie

Beste ondertekenaar,

De werkgroep Inspraak Brummen AZC (IBA) wil u hierbij bedanken voor het ondertekenen van de petitie 'Vestig geen asielzoekerscentrum in Brummen'. Opvang ja, maar niet in deze vorm en omvang op de locatie van de Michaelshoeve.

De werkgroep heeft inmiddels diverse stappen ondernomen.

+Read more...

Zo zijn er gesprekken geweest en met diverse raadsleden van de Brummense gemeenteraad om de standpunten en feiten te bekrachtigen.

Meer dan 2000 ondertekenaars hebben de zorgen onderstreept.

Nu hebben wij weer jou hulp en ondersteuning nodig want nu kunnen wij nog het verschil maken door te protesteren tegen dat grootschalige azc. We laten daarmee duidelijk zien dat wij het niet eens zijn met de gevolgde procedure.

Er kunnen betere en redelijke alternatieven zijn die veel minder ingrijpend en passender zijn voor ons dorp.

DEMONSTRATIE

Op zaterdagmiddag 6 september a.s. is een demonstratie om 16:00 uur op het Marktplein in Brummen. Er is daarbij ook een prominente spreker uitgenodigd, 2e kamerlid Pepijn van Houwelingen.

Zegt het voort! Neem je verantwoordelijkheid door massaal te komen en schuif deze erfenis die de gemeente ons in de maag wil splitsen niet door naar onze toekomst - onze medebewoners die nu nog kind zijn.

Laat je stem horen door dan aanwezig te zijn en laat het karakter van ons mooie Brummen niet verloren gaan! Maak spandoeken, borden. Laat zien en horen dat je tegen bent!

INSPRAAK

Woensdagavond 3 september om 19:00 uur is er voor 22 inwoners van Brummen de mogelijkheid om in te spreken over het onderwerk AZC Michaelshoeve. Het college zal het concept-bestuursovereenkomst toelichten.

Wij moedigen u hierbij aan om ook in te spreken. Aanmelden kan via https://www.brummen.nl/formulieren/forumvergadering-aanmelden. Om te proberen dat niet iedereen het zelfde gaat spreken is het verzoek u inspraak ook kenbaar te maken aan de werkgroep via https://inspraak-brummen-azc.nl/contact/. De werkgroep nodigt u hierbij uit ook om als publiek aanwezig te zijn.

DISCUSSIE IN DE GEMEENTERAAD

Donderdagavond 11 september om 19:00 uur gaan de raadsleden met elkaar in discussie. Eerst wilde men dit niet, maar met veel druk door de VVD-fractie is het op de agenda gekomen en zullen de raadsleden met elkaar MOETEN praten in het openbaar over de vestiging van het AZC en de wensen en bedenkingen. Wij nodigen iedereen uit om als publiek hierbij aanwezig te zijn. U wordt echter wel geacht om in de raadszaal stil te zijn.

AANBIEDEN VAN DE PETITIE

Op donderdagavond 18 september zal de werkgroep de petitie officieel aan de gemeenteraad en het college aanbieden. Op dit moment is de petitie ondertekend door bijna 2100 unieke personen. Ongeveer 85% hiervan komt uit de gemeente Brummen.

Dit is ook de dag dat de gemeenteraad gaat besluiten over ‘de Wensen en bedenkingen Bestuursovereenkomst en Werkafspraken AZC Michaelshoeve’ tussen het COA en de Gemeente over de vestiging en ingebruikname van een opvanglocatie.

Wij nodigen iedereen uit om bij de overhandiging van de petitie om 19:30 uur in de hal van het gemeentehuis aanwezig te zijn

FINANCIËLE HULP

Help de werkgroep met strijden d.m.v. een (anonieme)financiële donatie. Dit via de donatiepagina https://tinyurl.com/IBA-donatie.

REACTIES, VRAGEN?

Mocht u vragen hebben na het lezen van de bovenstaande informatie. Stuur dan uw bericht in via het contact formulier op de website www.inspraak-brummen-azc.nl.

Aanwezig bij het aanbieden van de petitie

Zoals eerder vermeld zal het aanbieden van de meer dan 1300 keer ondertekende petitie op dinsdag 9 september van 13:15 tot 13:30 uur worden aangeboden aan de Vaste Kamercommissie voor Asiel & Migratie. U kunt hiervan getuige zijn door u als bezoeker aan de Tweede Kamer aan te melden.

De ingevulde gegevens moeten conform de gegevens zijn zoals deze vermeld staan in uw opgegeven legitimatiebewijs; deze moet u ook meenemen bij uw bezoek.

U dient zich te melden bij ingang Prinses Irenepad 1 van de Tweede Kamer.

+Read more...

In verband met de beveiligingsprocedures (persoons- en bagagescan en legitimatiecontrole) wordt u verzocht circa 15 minuten voor de petitieaanbieding aanwezig te zijn.

Goed nieuws!

Beste mede-ondertekenaars,

Goed nieuws: het bezwaar van de gemeente tegen de voorkant van het terras is ingetrokken :)

Deze petitie gaat nu dan ook gesloten worden. Heel hartelijk dank voor jullie steun!

Sylvia.

Start nieuwe petitie: Behoud Picnic en stimuleer eerlijke online concurrentie

Vandaag start de petitie om Picnic in Nederland te behouden én ruimte te geven aan vernieuwing in de supermarktbranche. Picnic laat zien dat boodschappen doen duurzamer, efficiënter en klantvriendelijker kan.

+Read more...

Door hun unieke model staan ze echter onder druk van verplichtingen die niet aansluiten bij online supermarkten.

Deze petitie vraagt de politiek om niet alleen Picnic te beschermen, maar ook om gezonde concurrentie en innovatie in de supermarktsector te stimuleren. Want alleen met meerdere sterke spelers hebben klanten écht keuze, werknemers eerlijke kansen en Nederland een toekomstbestendige supermarktbranche.

Het wordt erger! Door deal met de VS

According to the EU-US trade pact published on 21 Aug, the EU and US “intend to accept and provide mutual recognition to each other’s standards” for cars.

lees verder

Also in Der Spiegel or archived

And the European Transport Safety Council..