You, the petitioner
There is news!
Railway 2833970 640

Lanceer de AOW-OV-kaart

4,057 signatures

De NS moet de prijs van treinkaartjes weer verhogen bij gebrek aan inkomsten. Overdag rijden veel treinen met lege stoelen. Geef daarom iedereen met AOW een ov-kaart zoals de studenten voor gratis treinreizen en geef de NS een vergelijkbare vergoeding ervoor.

Vertel door: aowov.petities.nl als adres van deze petitie!

Petition

We

ov-reizigers, aow-ers en medestanders

 

establish that:

  • de maandelijkse vaste lasten van een auto een situatie veroorzaken vergelijkbaar met een ov-studentenkaart: je bent een dief van je eigen portemonnee als je er dan niet ook mee rijdt respectievelijk reist
  • de treinen vooral in de spits vol zitten.
  • buiten de spits moeten treinen wel de dienstregeling blijven rijden, ook al zitten er veel minder mensen in.
  • een deel van de aow'ers nu het liefst de auto pakken, die ze al hebben, omdat een treinritje al snel duurder en moeilijker is.
  • sommige aow'ers wel koopkrachtsteun kunnen gebruiken.

 

and request

alle aow'ers in Nederland een ov-kaart te geven die recht geeft op reizen op de uren dat de NS weinig passagiers heeft.

Sign this petition

 
We e-mail you a link to confirm your signature. Your data will not be shared with third parties and remains with the Stichting Petities.nl. Your name and place of residence will only appear if you choose this. Read more about this in our privacy statement.

History

Signatures

Updates

NS maakt 60 miljoen verlies

De NS hebben een verlies van 60 miljoen gemaakt in het eerste half jaar.

"NS moet daarom de komende jaren blijven besparen en meer reizigers aantrekken, met name in de daluren waar nog veel ruimte in de trein is."

Nou, dat moet lukken.

+Read more...

Als van de jaarlijkse groei van de AOW €60 miljoen per half jaar naar de NS gaat dan is allebei opgelost. Geen verlies meer, in de daluren kan iedere AOW'er de trein gebruiken. Dat bespaart menig AOW'er meer op reiskosten dan er ingehouden wordt aan AOW. En er kan juist meer gereisd worden dan eerder. Dat is weer goed voor het welbevinden. Maar ook voorkomt het autoverkeer waardoor infrastructurele werken om files te bestrijden niet nodig zijn.

2025-07-29

FD: Gratis ov voor minima is goedbedoelde betutteling

uit het FD van 10 mei 2025, Gratis ov voor minima is goedbedoelde betutteling

"de Onderwegpas OV. Het is een nieuw ‘reisproduct’ voor minima (...) Met de Onderwegpas komt er weer een inkomensafhankelijke regeling bij.

+Read more...

Wie meer gaat verdienen moet de pas weer inleveren, dus de weg omhoog voor minima krijgt een nieuw obstakel. Inkomensafhankelijke toeslagen en belastingkortingen leiden nu al tot een armoedeval. De Onderwegpas maakt die dieper. (...) Telkens is de oplossing van de politiek: een nieuwe maatregel gericht op de kleur uit de armoedewaaier die in het nieuws is. Als al deze vormen van armoede onaanvaardbaar zijn, verhoog dan de uitkeringen en het minimumloon, in plaats van te micromanagen waar arme mensen hun geld aan moeten uitgeven. (...) Het leidt tot minder fietsen en lopen. Uit experimenten in het buitenland blijkt dat gratis stadsvervoer vaak andere, gezondere vervoersmodaliteiten verdringt. En dan zijn er nog de financiën. Gratis ov is niet gratis. De overheid betaalt. (...) Minima hebben in de regel geen auto dus een overstap naar ov vermindert de CO2-uitstoot niet."

Daarom een AOW OV, alleen voor de NS

2025-05-10

Via het Social Climate Fund mogelijk

In een Kamerdebat over openbaar vervoer vandaag antwoordt de staatssecretaris om 13:02 op een vraag van D66 Kamerlid Bamenga over een 'Nederlandpas', ticket voor minima:

"Met het Social Climate Fund biedt zich een mogelijkheid ter financiering aan. Door de partijen wordt op dit moment gekeken naar de kosten en de uitvoering van dit ticket.

+Read more...

Het is uiteindelijk aan het kabinet om te besluiten of een dergelijk voorstel wordt opgenomen in het sociaal klimaatplan." Bij de Voorjaarsnota.

2025-02-20