The Dutch road traffic act allows people to ride scooters and mopeds on cycle paths. The “blue numberplate” was originally for a very limited number of motorised bicycles with pedals (Solex and Spartamet) under the name “snorfiets”. Somehow this category was later stretched to include mopeds and scooters which were supposedly limited to 25 kilometres an hour. This has led to an explosion in the number of scooters travelling at high speed on bicycle paths.
It is going to take years to get blue numberplates off the cycle paths, because it’s difficult. It’s easier and quicker to abolish the category.
Road users who do not ride “snorfietsen” (mopeds with blue numberplates)
The original users of blue numberplates have discovered the electric bike and given up the 'Spartamet' or 'Solex'.
The blue-number-plate category is now abused by moped riders who want to travel safely and comfortably among cyclists
The vast majority of the blue numberplates are on mopeds/scooters with limiters to limit the speed
These speed restrictions are often and easily removed with booster sets
This category 'snorfiets' (without helmet) is exceptional within the EU - there are alternatives for those who don’t want to drive on the roads with a helmet
There are no alternatives for cyclists who don’t want to share the cycle paths with scooters/mopeds
imposing good behaviour on ‘snorfiets’ riders is very expensive and/or demands a police state (24/7 for many years)
The blue numberplate be abolished and replaced by the yellow (moped) numberplate. Have the limiters removed from ‘snorfietsen’, let the riders wear helmets and drive on the road.
For the vehicles that cannot be converted to 50 k/h and which resemble bicycles in weight, width and form (e.g. Solex and Spartamet) impose the bicycle category.
Een nationale discussie over de toekomst van de snorfiets. Daar pleit Peter van der Knaap voor in zijn nieuwste column als reactie op de invoering van een helmplicht voor snorfietsers.
(...) lees verder
We weten niet precies wat er tussen 1976 en vandaag is gebeurd met de snorfiets. Dit is wat we weten over de snorfiets.
In 1976
Bron: Kamerdebat 19 februari 1976
Illustratie: Minister Westerterp opent Tweewieler RAI 76 op snorfiets en meer uit die tijd
In 2018
Als er technisch iets afwijkt, dan een herkeuring nodig. Doe je dat niet, dan vernietiging van snorfiets.
* Tijdens een observatie van onderzoeksbureau Arcadis bij een steile brug in Amsterdam bleek dat snorfietsen geen enkel probleem hebben omhoog te klimmen. Niet verwonderlijk, ze zijn technisch vergelijkbaar met brommers. Alleen heeft de snorfiets formeel een begrensing op snelheid. Met veel lawaai en vieze uitstoot door onvolledige verbranding tot gevolg.
Wat is er waarschijnlijk gebeurd?
In 1999 was er een productharmonisatie vanuit de EU (want 1 gemeenschappelijke markt, dus ook voor bromfietsproducten). Om de snorfiets er ook in te fietsen is er waarschijnlijk voor gekozen om de productgoedkeuring hetzelfde te laten zijn als die van de brommer (want streng op veilige producten immers!). Dat was het einde voor de Solex en Spartamet, alles wat brommer is kan nu als snorfiets verder. Alleen dan afgeknepen op snelheid.
In 2004 kwam deze harmonisatie in Nederlandse wetgeving en vanaf 2005 begon de huidige snorfietsproblematiek. Het afknijpen van de brommers was gesneden koek, want dat zijn brommers ook op 45km/u. Maar bromfietsers zijn niet zo gemotiveerd om de snelheidsbegrensing eraf te halen. De snorfietsers wel! Dan kan je zo snel als een brommer, maar zonder helm! Dat heeft het ministerie niet zien aankomen en verkeerd ingeschat. De industrie vond deze oplossing prachtig, want zo ontstond een grote markt voor producten die ze al te koop hadden (de bromfiets). Niet langer een apart product zoals in 1976 bedacht, maar bestaande met een goedkope aanpassing. Ook makkelijk ongedaan te maken, zie 'Vol gas met Joey' op Youtube voor instructies
Een petitie die vraagt om een helmplicht voor snorfietsers is door medici ontdekt. Ze zijn het beu om slecht nieuws-gesprekken te moeten voeren die zo eenvoudig te voorkomen zijn.
Het is ook bepaald niet prettig om iemand's schedel te moeten herstellen vlak na een ongeluk. Mooier en interessanter zijn ingeplande levensverlengende of verbeterende operaties...
Voor fietsers die de snorfiets beu zijn is het ook goed om te ondertekenen. Want zodra er een helmplicht is stappen heel veel snorfietsers over op de fiets. De helft waarschijnlijk. Dat maakt het veel makkelijker om van de snorfiets een brommer te maken. Dus teken ook!