U, de petitionaris
Er is nieuws!
Img 0151

Stop KLM, belast overstappers

656 ondertekeningen

KLM veroorzaakt veel vluchten op Schiphol terwijl Schiphol moet krimpen. Als dat ten koste van alle vliegmaatschappijen gaat dan doen de VS en de EU moeilijk. Maar niet als KLM verdwijnt en Schiphol dan met de helft krimpt. Dit schaadt Nederland niet, zie stopklm.nl, en veel kerosine wordt dan niet verbrand.

Petitie

Wij

omwonenden van Schiphol, bezorgd over de planeet,

 

constateren dat:

  • KLM een verdienmodel heeft op basis van veel overstappers
  • overstappers veel extra vluchten op Schiphol veroorzaken
  • KLM niet van plan is een ander verdienmodel te kiezen
  • Schiphol zonder KLM wel kan krimpen
  • KLM een groot aandeel heeft in het verbranden van de kerosine die naar Schiphol wordt gepompt

 

en verzoeken

ook belasting te heffen op tickets van overstappers.

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Geschiedenis

Ondertekeningen

Nieuws

Weetjes over KLM

  • De Nederlandse markt is goed voor ongeveer 25% van het totaal aantal reizigers van de luchtvaartmaatschappij, zo’n 10 miljoen passagiers per jaar (uit de Telegraaf) en de rest zijn overstappers dus.
  • De Nederlandse Staat heeft 5,92% van de aandelen en de rest zijn twee beschermingsstichtingen, moedermaatschappij Air France KLM en nog een paar kleine aandeelhouders (uit De Telegraaf). In die stichtingen heeft de Staat ook weer een rol.
+Lees meer...
  • de raad van commissarissen krijgt een salarisverhoging van 18% en 32% (uit De Telegraaf).
  • piloten krijgen in 2025 €25 miljoen extra om meer te vliegen voor meer inkomsten (uit De Telegraaf).
  • eerste kwartaal 2025 een brutoverlies van €199 miljoen (uit De Telegraaf).
  • de nettowinst over 2024 is €70 miljoen op een omzet van ruim €12 miljard (uit De Telegraaf)
13.05.2025

KLM Groep: tegenvallend resultaat door hoge kosten

KLM zegt maatregelen te moeten nemen om de hoge kosten te beperken naar aanleiding van de halfjaar cijfers. Bij SchipholWatch leest u:

  • hoge personeelskosten,
  • tekorten aan technische medewerkers en piloten,
  • vliegtuigen die niet allemaal inzetbaar zijn,
  • lange levertijden van onderdelen en niet-optimaal gevulde vliegtuigen

"Er wordt op dit moment immers helemaal niets verdiend aan al die vluchten, terwijl de kosten steeds verder oplopen en de beurskoers simultaan ongekende dieptes induikt."

en de voorspellingen:

  • lage beurskoers maakt het lastig voor AFKL om ‘vers geld’ aan te trekken
  • aankopen van nieuwe vliegtuigen wordt zo schier onmogelijk
  • waardoor het bedrijf is aangewezen op de dure leasemarkt
  • leningen van banken duurder.
25.07.2024

Ook FD met goed nieuws: ruimtegebrek op vliegveld van Parijs

Het Financieel Dagblad is ook een goednieuwskrant voor wat betreft het einde van KLM. De baas van Air France-KLM wordt geciteerd met klachten over het vliegveld bij Parijs.

+Lees meer...

Het is duidelijk dat groei van Air France daar ook beperkt is. Zie Topman Air France-KLM over luchthaven Parijs: ‘Het is een ramp, elke ochtend opnieuw

  • structureel veel te weinig plaatsen voor de vliegtuigen van Air France; in de ochtendspits twintig plekken tekort om aan te leggen
  • extreem lange overstaptijden met busritten voor grote groepen passagiers
  • een tekort aan douanepersoneel
  • de bagagesystemen verouderd
  • grote afstand van de landingsbanen naar de hangars waar kort onderhoud kan worden gedaan of waar de toestellen tijdelijk worden geparkeerd; soms vier uur onderweg van landingsbaan naar hangar
  • havengelden worden dit en volgend jaar verhoogd met 4,5%
  • de luchthaven is nooit gebouwd voor een hubfunctie; een oplossing is niet in zicht, er komt geen nieuwe terminal met hubfunctie

"Transferpassagiers vormen de ruggengraat van een vliegmaatschappij als Air France-KLM. Zij leveren het meeste geld op, veel meer dan passagiers die een korte, directe vlucht boeken binnen Europa."

Het staat niet in het artikel, maar ook daar is het logischer dat de hubs voor de luchtvaart in een woestijn bij de evenaar komt te liggen met lijnvluchten naar Europa

24.06.2024