U, de petitionaris
Er is nieuws!
Img 5602

Laat politie botsing met ov volledig afhandelen

17 ondertekeningen

Het gebeurt nogal eens dat een automobilist tegen een bus of tram knalt. Alle passagiers moeten daardoor wachten en de hele dienstregeling raakt verstoord. Als er geen (groot) letsel is moet de bus of tram gelijk weer door kunnen rijden!

foto: Amerikaanse toerist die zijn huurauto plots de trambaan opdraaide op de Nieuwezijds en vrolijk en sloom reageerde.

Petitie

Wij

ov-passagiers

 

constateren dat:

  • het openbaar vervoer vaak gehinderd wordt door andere weggebruikers.
  • de ov-bestuurders in het algemeen vaardig zijn en het ongeval niet veroorzaken.
  • de ov-bestuurders altijd terug te vinden zijn voor politie of verzekeraar (op basis van de dienstregeling en het dienstrooster).
  • het buiten proportie is om honderden en soms wel duizenden passagiers de dupe te laten zijn van een fout van een automobilist.

 

en verzoeken

  • het ov gelijk weer door te laten rijden zodra de politie (via de centrale) is gealarmeerd, de doorgang is vrijgemaakt en er geen lichamelijk letsel is.
  • de politie de kwestie af te laten handelen met een speciale woordvoerder van de vervoerder.

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Details

Ontvanger:
Amsterdam 
Petitieloket:
Einddatum:
15.10.2025 
Petitionaris:
ReindeR Rustema 
Website:

Geschiedenis

Ondertekeningen

Nieuws

Toelichting bij de petitie: alleen afspraken nodig

In principe is hier weinig meer voor nodig dan afspraken en een protocol. De veiligheidsregio moet een dienstinstructie geven aan de politie dat elke botsing waarbij een bus of tram betrokken is prioriteit krijgt.

+Lees meer...

De melding komt binnen via de centrale van het vervoerbedrijf die de lokatie doorgeeft aan de meldkamer van de politie. De vervoerder kan de GPS-positie van de tram of bus exact doorgeven. Eigenlijk zou de meldkamer van de politie die ook al live op het scherm moeten hebben. De eerste politie-eenheid die aankomt maakt een foto en een snelle inschatting en geeft dan het gebaar dat de tram of bus verder kan rijden.

De politie is doorgaans binnen een paar minuten op een lokatie, sneller dan brandweer of ambulance. Dat is dan de vertraging voor de dienstregeling. De bestuurder hoeft de tram of bus in principe niet uit.

SCHADE AAN DE DIENSTREGELING
Dit kan ook gebruikt worden om een juridisch precedent te maken met een financiële claim op de automobilist. Niet alleen wordt eventuele schade aan de bus of tram verhaalt op de automobilist, maar ook 'schade aan de dienstregeling'. Gebaseerd op het gemiddelde aantal passagiers op dat moment en de waarde van hun vervoersbewijs in verloren tijd op dat traject.

Ook al heeft de tram of bus geen schade, dan kost het toch bijvoorbeeld 4 minuten vertraging x 100 passagiers. €0,207 per kilometer is het basistarief. Met een gemiddelde snelheid van 20km/u is dat €4,14 per passagier per uur. Oftewel €0,069 per minuut, bij 100 passagiers €6,90. Als het 4 minuten kost voor de tram weer rijdt is dat €27,60. Verhoogd met een standaard toeslag voor administratieve, juridische en incassokosten.

GEGARANDEERDE POLITIECONTROLE
Prettige bijkomstigheid voor de politie is dat de automobilist die aangehouden wordt ook gecontroleerd wordt. Is de auto gestolen? Staan er nog andere verkeersboetes uit? Is het rijbewijs wel geldig? Heeft de automobilist gedronken? Wordt de automobilist nog gezocht door justitie? Als de politie er aanleiding voor ziet kan de auto ook doorzocht worden op wapens of drugs.

Als iedereen weet dat een aanrijding met het ov een garantie is om doorgelicht te worden door de politie zal het criminele deel van de automobilisten het ov met een grote boog ontwijken. Het zal ook regelmatig gebeuren dat de automobilist en passagiers te voet vluchten en de auto achterlaten omdat het kenteken dan is gezien door de trampassagiers.

19.07.2025