
De fietsflat bij het Centraal Station in Amsterdam is een tijdelijke fietsparking sinds 2001. Na 2004 zou het weer gesloopt worden, maar dat werd 2009 en nu waarschijnlijk 2024 of later. We moeten er voor die tijd een monument van maken!
De ondergrondse fietsenstalling met de esthetiek geleend uit de autowereld kost je meer tijd om je fiets te stallen. Fietsflat is praktischer en compacter.
fietsers in en bezoekers van Amsterdam
de 'fietsflat' in Amsterdam is in 2001 gebouwd als tijdelijke fietsenstalling voor 2.500 fietsen
de fietsflat is waarschijnlijk tot 2024 in gebruik
dagelijks nemen veel toeristen een foto van de rijen fietsen om de populariteit van de fiets hier als herinnering mee te nemen en omdat het een interessant visueel lijnenspel geeft om in te kaderen
de fietsflat heeft al designprijzen gewonnen
recente nieuwe fietsenstallingen in Utrecht en Rotterdam verstoppen de fiets ondergronds, net zoals auto's
de fiets hoort getoond en geëerd te worden met een open zichtbare fietsflat
de fietsflat te verheffen tot monument.
Fietsflat wordt gesloopt
De fietsflat wordt gesloopt.
Bron: Het Parool, 7 april 2025 Nederlaag voor gemeente Amsterdam: fietsflat bij CS krijgt toch geen tweede leven op Schiphol
REACTIE VAN PETITIONARIS
Het is spijtig, maar het redden van het monument door het te verplaatsen naar een andere lokatie is duurder dan het nieuw laten bouwen. 5 miljoen versus 1 miljoen.
In ieder geval hebben we de foto's nog en kan het ontwerp nagebouwd worden als er zich ergens opnieuw de situatie voordoet dat er veel fietsparkeerruimte nodig is bij een treinstation.
De nieuwe fietsenstalling voor het station is helaas niet zo efficiënt als de fietsflat. Je kan niet naar binnen fietsen en binnen mag je niet fietsen. Utrecht doet het beter, daar kan het wel.
De fietsenstallingen achter het CS zijn iets sneller. Wel moet je met de fiets aan de hand naar beneden, maar het stallen gaat dan sneller. Voor beide stallingen is de 'fietstag' een aanrader.
EINDE REACTIE
aldus de informatie van de gemeente.
Op Radio 5 heb ik op 19 november nog even uit kunnen leggen waarom de fietsflat beter was dan de nieuwe fietsenstalling onder het water nu is. Het scheelt reistijd.
Vijf minuten op de heenweg en vijf minuten op de terugweg.
De fietsflat wordt gesloopt.
Bron: Het Parool, 7 april 2025 Nederlaag voor gemeente Amsterdam: fietsflat bij CS krijgt toch geen tweede leven op Schiphol
REACTIE VAN PETITIONARIS
Het is spijtig, maar het redden van het monument door het te verplaatsen naar een andere lokatie is duurder dan het nieuw laten bouwen. 5 miljoen versus 1 miljoen.
In ieder geval hebben we de foto's nog en kan het ontwerp nagebouwd worden als er zich ergens opnieuw de situatie voordoet dat er veel fietsparkeerruimte nodig is bij een treinstation.
De nieuwe fietsenstalling voor het station is helaas niet zo efficiënt als de fietsflat. Je kan niet naar binnen fietsen en binnen mag je niet fietsen. Utrecht doet het beter, daar kan het wel.
De fietsenstallingen achter het CS zijn iets sneller. Wel moet je met de fiets aan de hand naar beneden, maar het stallen gaat dan sneller. Voor beide stallingen is de 'fietstag' een aanrader.
EINDE REACTIE
De fietsflat bij Centraal Station moet weg, maar wordt hij gesloopt of kan hij worden hergebruikt? De gemeente nodigde bedrijven uit die mogelijk brood zien in het gevaarte. Ook (...) lees verder (kopie in archief).